Saturday, November 17, 2012

Tentang Asid Folik

Source Extracted from Google
Got to know from a colleague wif regards Asid Folik nih... Asid Folik or Folic Acid merupakan kumpulan vitamin B di mana it functions as an agent di dalam pertumbuhan dan pembinaan sel-sel di dalam tubuh manusia. 

To those out there yang planning to get preggy, adalah disyorkan untuk mengambil di dalam kuantiti 400mcg atau 0.4mg folic acid per day. Seelok-eloknya after makan la. If uols ambik folic acid nih dalam kuantiti yang berlebihan ia akan dikumuhkan melalui urine dan tak ader side effect...diulangi, tak ader side effect... So don't worry kalau terlebih ambik dari kuantiti yang disyorkan... ^_^

According to studies, kepentingan folic acid nih dapat membantu pembentukan saraf dan otak semasa bayi tersebut berada di dalam kandungan ibu, sebelum dan semasa wanita itu preggy. So to those yang planning nak preggy disyorkanlah untuk mengambil acid folic 2 atau 3 bulan before pregnancy. 

Acid folik nih mampu mengelakkan janin atau bayi dari terkena simptom kecacatan bayi yang dipanggil "NEURAL TUBE DEFECT" or NTD. NTD biasanya terjadi 3-4 minggu selepas persenyawaan yang mana sebelum kita tahu bahawa kita sedang hamil. Sebab tulah to those women or wifey out there yang planning to get preggy harus mengambil 400mcg asid folic 3 months before conception. Prevention is better than cure kannnn?

Asid folik juga dapat membantu mencegah kecacatan pada bayi dalam lingkungan 50% to 70% probability dari ianya berlaku. Asid folik jugak membantu dalam pembentukkan sel-sel otak, tulang belakang, organ, kulit dan tulang bayi. From info yang saya baca, orang yang pernah mengamalkan makan asid folik before and during pregnancy menjadikan kulit bayi yang lahir nampak gebu, cantik dan so on so forth. 

Dats why la kita digalakkan mengambil acid folic before preggy. Kebanyakkan dari kita akan dapat mengetahui kita preggy setelah hampir berakhirnya fasa pertama. Sebenarnya, pembentukan jantung, otak dan tulang belakang terjadi masa minggu ke-4. For sure time-time cenggini, kita tak tahu kita preggy ke tak kan? 

Acid folik juga kita boleh jumpa dalam sumber makanan harian kita seperti daging lembu, barli, ragi dalam tapai, beras perang, keju, ayam, sayuran hijau seperti brocolli, daging kambing, hati, susu, cendawan, oren, sayuran berubi, ikan salmon, tuna, gandum, bijiran dan dalam buah kurma.

Nak beli kat mana? Ala kat pharmacy ada uols...harga sekotak pown tak mahal and supply sekotak tu, cukup untuk sebulan uols...berlebih-lebih pown ada...so, kalau planning for pregnancy ape lagi... startlah makan acid folik ek... ^_^

4 comments:

thanks for dropping by. thanks for the comments.

 

Preggy Tickers Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez